Czas na StartUp!

Prowadzisz własny biznes i potrzebujesz jednoznacznych odpowiedzi? Zapraszamy do lektury bloga i kontaktu z nami!

Rękojmia – czyli czego można żądać w razie istnienia wad rzeczy?

broken-laptop1-580x435

Z wadliwymi produktami z pewnością mieliście styczność wielokrotnie – podobnie jak ja. Buty, które się rozkleiły? Spodnie, które zmieniły kolor po pierwszym praniu? Laptop, który sam się wyłączał? No właśnie – i co z tym zrobić?

Terminologia

Na początek, w związku ze zmianą przepisów pod koniec zeszłego roku, kilka kwestii terminologicznych. Obecnie obowiązujące przepisy przewidują, iż niezależnie od statusu naszego kontrahenta, a więc od tego czy jest konsumentem czy przedsiębiorcą, w przypadku wady towaru będzie mógł skorzystać z rękojmi. Uchylone zostały przepisy, które przewidywały w tym zakresie możliwość skorzystania przez konsumenta z uprawnień wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Obecnie, podobne uprawnienia, wynikają dla konsumenta właśnie z rękojmi.

Wada rzeczy

Sprzedawca nie zawsze odpowiada, gdy rzecz się zepsuje. Jego odpowiedzialność jest ograniczona do wad fizycznych i prawnych. Przy czym trzeba podkreślić, iż sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi co do zasady wyłącznie za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili. Zgodnie z ustawą wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Przykładowo wskazano, że taka niezgodność może istnieć, jeżeli rzecz:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Należy również zwrócić uwagę, iż jako wada fizyczna uznawana jest wada, która powstała w razie nieprawidłowego zamontowania rzeczy i jej uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

Domniemanie istnienia wady

Wykazywanie istnienia wady już w trakcie zakupu jest trudne. Z tego powodu ustawodawca wprowadził na rzecz konsumenta udogodnienie polegające na przyjęciu pewnej fikcji prawnej, zgodnie z którą jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.

Uprawnienia z tytułu rękojmi

Kupującemu przysługują następujące uprawnienia w przypadku istnienia wady rzeczy:
1) żądanie obniżenia ceny;
2) odstąpienie od umowy;
3) żądanie wymiany rzeczy na nową wolną od wad;
4) żądanie naprawy rzeczy wadliwej.

Uprawnienie kupującego do żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy może być ograniczone w ten sposób, że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Nie ma to jednak zastosowania w przypadku, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę.
W przypadku korzystania z uprawniania do obniżenia ceny należy wskazać, iż obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
Jednocześnie zgodnie z przepisami należy zaznaczyć, że kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada rzeczy w rzeczywistości jest nieistotna.

W przypadku żądania przez kupującego, aby sprzedawca naprawił lub wymienił rzecz na wolną od wad, powinno to zostać wykonane w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Jednocześnie należy pamiętać, że sprzedawca może odmówić naprawy rzeczy jeżeli wybrany sposób doprowadzenia rzeczy do stanu zgodności z umową wybrany przez kupującego jest niemożliwy lub wymaga nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

Warto podkreślić, że na gruncie obecnie obowiązujących przepisów kupujący (a w szczególności konsument) nie musi skorzystać z uprawnienia do żądania naprawienia rzeczy lub wymiany na nowy, aby móc skorzystać z uprawnienia do odstąpienia od umowy czy żądania obniżenia ceny wadliwego towaru.

Jaki są Wasze doświadczenia w zakresie reklamacji i rękojmi?

Stan prawny: 15 września 2015 roku
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2013 roku, poz. 121 ze zm.)

7 comments for “Rękojmia – czyli czego można żądać w razie istnienia wad rzeczy?

  1. 22 września 2015 at 8:01 am

    Ciekawy artykuł i jakże ważny z punktu widzenia konsumenta – warto swoje prawa po prostu znać :)

    Ja reklamowałam niedawno buty znanej firmy – porozklejały się. Buty przeze mnie wymarzone i wychodzone, więc żądaniem moim była naprawa. Przy okazji wypisywania kwitów dowiedziałam się od sprzedawczyni, że to już nie pierwszy przypadek reklamacji z tego powodu, że ten model tak ma i wciąż ktoś reklamuje, itd. Szczerość wypowiedzi oraz nastawienie do produktu mnie po prostu rozwaliło – nie skomentowałam, ale wracać po nowe obuwie tam nie zamierzam :)

    • 22 września 2015 at 6:36 pm

      Dziękuję za komentarz :) Oczywiście całkowicie się z Tobą zgadzam, że warto znać swoje prawa. Wiedząc, jakie mamy uprawnienia łatwiej możemy zrealizować nasze żądania.

      Zachęcam również do dalszego śledzenia bloga :) Pozdrawiam :)

      • luki
        13 czerwca 2016 at 7:12 am

        Co oznacza dokładnie termin: „od dnia wydania rzeczy kupującemu.”
        Czy jeśli kupiłem prze internet coś 10 maja a płaciłem przy odbiorze kurierem przy odbiorze 14 maja. to od której daty liczy się rękojmia?

        • 19 czerwca 2016 at 6:59 pm

          W przypadku, gdy kupującym jest konsument, wydanie oznacza faktyczne przekazanie kupującemu rzeczy, chyba że sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. W takim wypadku za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi.

  2. Piotr Z.
    7 czerwca 2017 at 11:08 am

    Dzień dobry,
    Jaka jest interpretacja zapisu: „Uprawnienie kupującego do żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy może być ograniczone w ten sposób, że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Nie ma to jednak zastosowania w przypadku, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.”?
    Co w przypadku kiedy sprzęt był oddawany przez sprzedawcę do naprawy gwarancyjnej (serwis producenta) cztery razy z rzędu (ta sama wada)? Jekie są moje prawa i czy mam prawo skorzystać z rękojmi i zwrotu gotówki?
    Z góry dziękuję za pomoc.

    • 7 czerwca 2017 at 11:31 am

      Panie Piotrze, zgodnie z art 579 k.c. kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji,a wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Z tego co Pan pisze, dotychczas rzecz nie była naprawiana w ramach rękojmi, więc w przypadku zgłoszenia przez Pana chęci odstąpienia od umowy, sprzedawca zamiast zwrotu gotówki może (ale nie musi) wymienić na rzecz wolną od wad lub wadliowość usunie. Jako konsument może Pan zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady. Prawo do odstąpienia od umowy i żądania zwrotu gotówki jest ponadto ograniczone istotnością wady – w przypadku wad nieistotnych nie można odstąpić od umowy.

  3. Beata
    28 sierpnia 2017 at 12:23 pm

    No właśnie dobrze znać swoje prawa Ja dziś dostałam telefon, że znanego sklepu z obuwiem że moja reklamacja na buty (buty kupione w piatek miałam na sobie w sobote przez 15 min i w poniedziałek w pracy), tóre sie rozkleiły nie została uzwgledniona Hit Musze jechac do sklepu i przeczytać pismo które do mnie skierowano W balona mnie nie zrobią

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *