Czas na StartUp!

Prowadzisz własny biznes i potrzebujesz jednoznacznych odpowiedzi? Zapraszamy do lektury bloga i kontaktu z nami!

Co to jest znak towarowy i po co go rejestrować?

 

trademark-39682_640

 

Logo McDonald’s, opakowanie czekolady Milka, słynny dzwonek Nokii, Apple’owskie jabłko czy charakterystyczny gest obrazujący dwa paluszki Twixa – co je łączy? Wszystkie są znakami towarowymi podlegającymi ochronie. Co to jest znak towarowy i po co go rejestrować? O tym poniżej.

Znak towarowy

Definicja znaku towarowego znajduje się w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 roku prawo własności przemysłowej i stanowi, że „znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa”. Ust. 2 cytowanego przepisu wymienia przykłady znaków wskazując, że może nimi być wyraz, rysunek, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, melodia, sygnał dźwiękowy, forma towaru czy opakowania. Pamiętać przy tym należy, że znak musi nadawać się do odróżnienia towaru jednego przedsiębiorstwa od towaru innego przedsiębiorstwa.

Odróżnij

Z punktu widzenia znaku towarowego istotny pozostaje element wymogu jego graficznego przedstawienia – tzw. abstrakcyjna zdolność towarowa. Znak musi nadawać się do odróżnienia towaru jednego przedsiębiorstwa od towaru innego przedsiębiorstwa – chodzi o towary identyczne lub podobne. Znak ma być graficzny, a oznaczenie musi nadawać się do odróżnienia towarów od innych, co realizuje  funkcję pierwotna znaku, jaką jest funkcja oznaczająca (oznaczenia pochodzenia). Znak towarowy ma informować o komercyjnym źródle pochodzenia towaru. Fakt, iż znak ma być znakiem graficznym nie oznacza wcale, że musi to być rysunek lub grafika – istnieją znaki słowne, w których chronione jest konkretne wyrażenie, a nie sposób jego zapisu. Chodzi tu bowiem wyłącznie o możliwość graficznego przestawienia danego znaku.

Po co rejestrować?

Rejestracja znaku towarowego powoduje, iż uprawniony do znaku nabywa wyłączne prawo do używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Polski. Prawo to trwa przez 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Fakt posiadania wyłącznego prawa oznacza, że żaden przedsiębiorca działający w tej samej branży, co my nie może dla swoich towarów użyć danego oznaczenia, nie może też bez naszej wiedzy czerpać z tego tytułu korzyści. W przypadku naruszenia prawa wyłączności uprawniony może korzystając z ochrony znaku dochodzić zaniechania naruszania znaku, żądać wydania uzyskanych korzyści, czy naprawienia powstałej szkody (np. przez zapłatę odszkodowania równego opłacie licencyjnej za czas nadużycia).

Gdzie sprawdzić czy dany znak jest już zarejestrowany?

Fakt zarejestrowania danego znaku towarowego jako krajowego można sprawdzić na stronie Urzędu Patentowego RP (www.uprp.gov.pl), zaś rejestrację znaku wspólnotowego na stronie Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (www.oami.europa.eu). Przed realizacją konkretnego projektu wykorzystującego znaki warto sprawdzić, czy dane hasło lub grafika nie są objęte cudzymi prawami i czy nasze działanie tych praw nie narusza.

3 comments for “Co to jest znak towarowy i po co go rejestrować?

  1. 23 czerwca 2015 at 11:58 am

    Ciekawy artykuł, ale poproszę o część drugą, a w niej odpowiedzi na pytania: ile to kosztuje, ile trwa, czy są jakieś agencje które nam w tym pomogą?

    • 21 grudnia 2015 at 7:57 am

      JaMatka – to może ja Ci odpowiem, a dziewczyny pewnie jak znajdą chwilę czasu to skrobną na ten temat artykuł.

      1 – Ile to kosztuje?
      Wszystko zależy od tego na jakie terytorium chcesz chronić znak, oraz na jak wiele towarów/usług. Jeżeli chodzi o Polskę to standardowe opłaty wynoszą: 500 zł za zgłoszenie i 400 zł za każdą wskazaną klasę towarową + 90 zł opłaty za publikację. Przedsiębiorcy zazwyczaj wskazują do 3 klas więc łączny koszt 10-cio letniej ochrony wyniesie 1790 zł. Po tym czasie ochronę można przedłużyć na kolejne tego typu okresy (teoretycznie w nieskończoność).

      2 – Ile to trwa?
      Wszystko zależy od szybkości pracy Urzędu Patentowego RP. Jeżeli nie ma komplikacji – około 12 miesięcy. Mi zdarzało się jednak prowadzić sprawy, które kończyły się decyzją już po 8 miesiącach, ale i po 2 latach. Średnio jednak ten rok się czeka.

      3 – Czy są jakieś agencje, które w tym pomagają?
      Jeżeli chcesz aby ktoś poprowadził Ci całą procedurę rejestracji to przed Urzędem Patentowym RP może Cię reprezentować rzecznik patentowym. To specjalista od wszelkich spraw związanych ze znakami towarowymi. Niemniej formalnie od 1 grudnia 2015 r. w następstwie deregulacji możesz korzystać w tym zakresie również z pomocy adwokatów lub radców prawnych.

      Mam nadzieję, że pomogłem :)
      Pozdrawiam

  2. Lutek
    28 czerwca 2017 at 12:08 pm

    Bardzo dobry artykuł, z tym że procedury w nim opisane są już przedawnione. Polecam zainteresować się jakimiś nowszymi opracowaniami, które zawierają wzmiankę o tzw. procedurze sprzeciwowej (jest o tym tutaj https://6krokow.pl/dlaczego-warto-zastrzec-znak-towarowy/). Ta procedura nakłada na przedsiębiorców obowiązek monitorowania rynku pod kątem wykorzystywania znaku towarowego i domagania się „na własną rękę” praw do niego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *