Czas na StartUp!

Prowadzisz własny biznes i potrzebujesz jednoznacznych odpowiedzi? Zapraszamy do lektury bloga i kontaktu z nami!

6 podstawowych różnic między rękojmią a gwarancją

shopping-cart-72037_640

Zawarcie umowy sprzedaży wiąże z sobą powstanie określonych uprawnień po stronie kupującego – świadomość tych uprawnień i wynikających z nich konsekwencji jest konieczna dla każdego startupowca zajmującego się sprzedażą. Czy wiecie czym się różni rękojmia od gwarancji? O tym poniżej.

  1. Rękojmia przysługuje z mocy prawa, gwarancja udzielana jest umownie

Nie ma znaczenia, czy strony umowy sprzedaży przewidzą w jej treści możliwość skorzystania przez kupującego z rękojmi, uprawnienie takie wynika bowiem wprost z kodeksu cywilnego i powstaje z mocy prawa. Gwarancja z kolei ma charakter umowny między stronami, jest dobrowolna, a jej powstanie uzależnione jest od wydania dokumentu gwarancyjnego.

  1. Z tytułu rękojmi odpowiada sprzedawca, z tytułu gwarancji – gwarant

Różnica ta ma znaczenie nie tylko terminologiczne. W praktyce bowiem z tytułu rękojmi odpowiada zawsze sprzedawca, czyli podmiot zawierający umowę sprzedaży i przenoszący własność rzeczy na kupującego. Z tytułu gwarancji odpowiada podmiot wystawiający dokument gwarancyjny, a zatem może to być sprzedawca, ale także i producent, czy importer towaru.

  1. Rękojmia dotyczy wad fizycznych i wad prawnych, gwarancja nie dotyczy wad prawnych

Kupujący może skorzystać z rękojmi zarówno w przypadku ujawnienia się wad fizycznych (niezgodności towaru z umową), jak i wad prawnych (obciążenia rzeczy prawami osób trzecich). Gwarancja dotyczy wyłącznie przyczyn leżących w danej rzeczy, a zatem jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanym przedmiocie.

  1. Rękojmia trwa co do zasady dwa lata, gwarancja ustalana jest umownie

Zgodnie z art. 568 § 1 k.c. sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. Czas trwania gwarancji ustalany jest przez gwaranta i określony jest w dokumencie gwarancyjnym  – jeżeli nie zastrzeżono innego terminu przyjmuje się, że gwarancja trwa dwa lata od dnia, kiedy rzecz została wydana kupującemu.

  1. Roszczenia z tytułu rękojmi mogą być inne niż z tytułu gwarancji

Z tytułu rękojmi kupujący może żądać obniżenia ceny, wymiany rzeczy na nową – wolną od wad, naprawy rzeczy wadliwej, czy też może odstąpić od umowy. Roszczenia z tytułu gwarancji wskazane są w dokumencie gwarancyjnym, w szczególności obowiązkiem gwaranta może być zwrot zapłaconej ceny, jej wymiana, naprawienie lub zapewnienie innych usług.

  1. Po wymianie rzeczy rękojmia trwa nadal, gwarancja biegnie od nowa

Wymiana rzeczy w ramach rękojmi nie powoduje wydłużenia terminu do skorzystania z niej. I tak, jeśli po pół roku w ramach rękojmi wymienimy rzecz, rękojmia trwa jeszcze 1,5 roku. Wymiana w ramach gwarancji powoduje, że jej termin biegnie na nowo – gwarant jest zobowiązany do dochowania obowiązków wskazanych w dokumencie gwarancyjnym dołączonym do nowo wydanej rzeczy.

Na koniec najważniejsze – jedno drugiego nie wyklucza

Warto pamiętać, że skorzystanie z rękojmi nie wyłącza możliwości skorzystania z gwarancji i odwrotnie. Zgodnie z treścią art. 579 § 1 i 2 k.c. kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, zaś wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi.

5 comments for “6 podstawowych różnic między rękojmią a gwarancją

  1. Max
    9 stycznia 2016 at 11:47 am

    Bardzo dobrze – jasno i jednoznacznie – napisane wyjaśnienie.
    Bat na internetowych krętaczy.
    Pozwala na jednoznaczne przyjęcie własnego stanowiska w kontakcie z kombinatorami których jest zatrzęsienie.

    Dobrze by były by Autorki zechciały konsekwentnie dalej opisać:
    a) optymalny tryb postępowania wobec sklepu internetowego, jaki należy podjąć podjąć domagając się wypełnienia postanowień KC w odniesieniu do rękojmi (UOKIK, mediacja, sąd powszechny, konsumencki, itp.)
    Może warto coś zrobić przed samym zakupem by ułatwić sobie ew. przyszłe zaspokojenie roszczeń – np. w sytuacji przymusowej gdy dany drogi produkt oferowany jest tylko przez jeden, dwa małe sklepy internetowe (mój przypadek);
    b) jaką dokumentację i w jakiej postaci należy gromadzić tak by uzyskać szybkie rozstrzygnięcie sporu.
    (Jeśli jakiś wpis dot. w/w kwestii jest na blogu – to należałoby dodać osobny znacznik (tag) – niestety mnie takiego wpisu nie udało się odnaleźć).

  2. pepas
    7 grudnia 2016 at 1:48 pm

    to wadą fizyczną (rękojmia) jest to ze coś było dobre i sie popsuło?
    czy kupiło sie popsute ?
    dz za interpretacje

    • domino
      6 stycznia 2017 at 6:37 pm

      @pepas
      wada fizyczna = coś było dobre i się popsuło lub od początku było popsute.
      rękojmia =/= wada fizyczna
      Rękojmia to SPOSÓB OCHRONY KUPUJĄCEGO, dający mu uprawnienie do zwrotu/obniżenia ceny/naprawy/zwrotu kasy jeśli w rzeczy przez niego kupionej coś się zjebsuje, czyli wystąpi wada fizyczna.
      Oprócz tego rękojmia chroni przed wadami prawnymi, czyli np. jeśli kupisz rzecz należącą do kogoś innego (np. kradzioną). Mam nadzieję, że Ci wyjaśniłem. :)

  3. cro
    5 lutego 2017 at 6:30 pm

    Jak interpretować rekojmię w przypadku zakupu nowej ramy do wozka dziecięcego od producenta, który daje roczną gwarancję na nią ( poprzednia wytrzymała 2.5 roku-była wymieniona na gwarancji). Czy rękojmia w tym przypadku zaczyna się po 12 miesiącach od zakupu tzn. Rok gwarancji i rok rekojmi? Czy trwa od momentu zakupu 2 lata ( w przypadku pojawienia się wady w ciągu roku można będzie dochodzić roszczenia z tytułu rekojmi lub gwarancji a w ciągu kolejnych 12 z tytułu rekojmi?)

  4. Ewa
    27 kwietnia 2017 at 11:23 pm

    a ma znaczenie czy sprzedaz dotyczy osob fizycznych nie prowadzacych działalności gosp i spółek ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *