O tym czym jest klauzula niedozwolona i dlaczego należy ich unikać pisałyśmy już tutaj. Dzisiaj pod lupę poddanych zostanie 10 najpopularniejszych postanowień regulaminów stosowanych w handlu elektronicznym, które zostały wpisane do Rejestru Klauzul Niedozwolonych.
- Właściwość sądu zgodnie z siedzibą przedsiębiorcy
Typową i najczęściej stosowaną klauzulą niedozwoloną jest postanowienie ustanawiające wyłączną właściwość sądu powszechnego właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy do rozpoznania wszystkich sporów wynikających z zawartej umowy. Należy pamiętać, że konsument ma prawo do wytoczenia sprawy przeciwko przedsiębiorcy według reguł wynikających z Kodeksu postępowania cywilnego.
- Prawo do zmiany regulaminu
W regulaminie sklepu internetowego należy się również wystrzegać postanowień umożliwiających przedsiębiorcy prawo do samodzielnych zmian regulaminu, które będą pociągały za sobą automatyczną zgodę konsumenta na nową wersję regulaminu. Z tego względu, przy formułowaniu w tym zakresie postanowień regulaminu, należy pamiętać o zapewnieniu konsumentowi prawa do akceptacji lub odmowy zmienionych postanowień umowy.
- Związanie zmienionym regulaminem od chwili udostępnienia
Kolejną typową klauzulą abuzywną jest postanowienie przewidujące związanie konsumenta zmienionym regulaminem od chwili opublikowania zmian na stronie internetowej sklepu i w konsekwencji zobowiązujące konsumenta do bieżącej weryfikacji postanowień regulaminu. Konsumentowi powinna zostać zapewniona możliwość zapoznania się ze zmianami wraz z prawem do akceptacji lub odmowy akceptacji zmienionej wersji regulaminu.
- Wyłączenie odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie
Przedsiębiorca nie może również wyłączyć swojej odpowiedzialności względem kupującego za działania i zaniechania osób, którymi się posługuje wykonując swoje zobowiązanie dostarczenia rzeczy do umówionego miejsca. Postanowienia wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za opóźnienia poczty czy kuriera będą nieskuteczne wobec konsumenta.
- Wyłączenie rękojmi za wady fizyczne towaru
W przypadku stosunków z konsumentami nie jest dopuszczalne wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy z tytułu rękojmi za wady fizyczne towaru – zasada ta znajduje zastosowanie chociażby w regulaminie określono, iż „strony zgodnie wyłączają rękojmię za wady fizyczne towaru”.
- Samodzielne ustalenie terminu rozpatrzenia reklamacji
Termin rozpatrzenia reklamacji konsumenta wynika z art. 561(5) k.c., zgodnie z którym jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione. Niedopuszczalne jest przedłużanie tego terminu np. ze względu na sprowadzanie towaru z zagranicy.
- Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady powstałe w czasie dostawy
Klauzulą niedozwoloną w obrocie z konsumentami jest również postanowienie przewidujące wyłączenie możliwości reklamacji uszkodzeń mechanicznych towaru powstałych w trakcie transportu w przypadku braku spisania protokołu w obecności pracownika poczty czy kuriera. Należy pamiętać, że tego typu postanowienia jako rażąco naruszające interesy konsumentów w konsekwencji nie będą obowiązywały konsumentów.
- Ograniczenie prawa do odstąpienia od umowy od odesłania towaru w oryginalnym opakowaniu
Konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w wypadkach określonych w przepisach (np. zawarcie umowy na odległość, wady towaru). Brak w tym zakresie dodatkowych warunków jak odesłanie przedmiotu w oryginalnym opakowaniu, które umożliwiałyby skorzystanie przez konsumenta z uprawnień przyznanych mu przez przepisy. Z tego względu postanowienia takie jak „odesłanie nieużywanego, niezniszczonego, oryginalnie zapakowanego towaru wraz z nieoderwanymi metkami, pisemnym oświadczeniem i dowodem zakupu” są uznawane przez sąd jako klauzula abuzywna.
- Zobowiązanie konsumenta do korzystania z określonego doręczyciela
Należy również pamiętać, że nie jest dopuszczalne ograniczenie prawa konsumenta do korzystania z usług określonego doręczyciela przy nadawaniu przesyłek do przedsiębiorcy (np. przesyłek reklamacyjnych). W regulaminie nie można zastrzec ani nazwy konkretnego doręczyciela ani nawet postanowienia przewidującego, że przysyłka może być nadana jedynie w firmie uzgodnionej wcześniej z przedsiębiorcą.
10. Zastrzeżenie możliwości błędów w opisie produktów
Regulamin nie może również przewidywać wyłączenia odpowiedzialności przedsiębiorcy za błędy w opisie produktów. Zdjęcia zamieszczone przy opisie produktu stanowią jego część, co powoduje, że przedsiębiorca odpowiada za dopasowanie zdjęcia produktu do treści oferty.
Czy w Waszych regulaminach znalazła się któraś z powyższych klauzul? Jeżeli tak, zmieńcie ją koniecznie! A ja zapraszam do dalszego śledzenia naszego bloga!